Od czego zacząć budowę skutera? Jak poskładać te wszystkie części? Czy na skuterze zbudowanym przez młodzież można jeździć? Czy on w ogóle ruszy? I czy to wszystko jest bezpieczne? Odpowiedzi na te pytania poznają uczestniczy projektu „Zaprojektowanie i konstrukcja skutera elektrycznego”, który realizowany jest przez Powiat Nowosolski.
Młodzi ludzie z Polski i Niemiec będą spotykać się na interdyscyplinarnych warsztatach w Nowej Soli nie tylko po to, aby się integrować, uczyć języka czy wymieniać doświadczeniami. Podczas ich spotkań powstanie prototyp skutera elektrycznego.
Przedsięwzięcie jest realizowane przez Powiat Nowosolski oraz Centrum Innowacji i Technologii z Forst.
Wiedza jest, czas na doświadczenie
We wtorek 28 maja odbyło się spotkanie inaugurujące projekt „Zaprojektowanie i konstrukcja skutera elektrycznego”, w którym uczestniczy młodzież z nowosolskiego „Elektryka” oraz partnerskiej Placówki Szkoleniowej WSA w Fürstenwalde.
Spotkanie było okazją do przybliżenia wszystkim projektu, zakresu transgranicznych działań oraz ustalenia harmonogramu. Uczestnicy warsztatów mieli także okazję po raz pierwszy zobaczyć pracownie firmy MPLAB, w której pod okiem konstruktorów będą wspólnie budować skuter.
Uczniowie są pełni zapału, ale nie kryją również obaw. Wyjątkowość tego projektu sprawia, że poprzeczka zawieszona jest bardzo wysoko. Czy podołają wyzwaniu?
– Budowa skutera to dla nas duża nowość. Nigdy czegoś takiego nie robiliśmy. Myślę, że wiedzę teoretyczną mamy – mówi Kacper Dudziak, uczeń CKZiU. – To będzie bardzo cenne doświadczenie. Myślę, że dzięki tym warsztatom dużo się nauczymy – dodaje jego kolega, Roger Machnik.
Od pomysłu do jazdy próbnej
Jeszcze w tym roku uczestnicy projektu spotkają się na pierwszych warsztatach. Przed nimi najtrudniejsza część zadania – zaprojektowanie skutera. Uczestnicy będą musieli wybrać napęd, sterowanie i zasilanie maszyny. Nie lada wyzwaniem będzie również sam projekt konstrukcji, od której zależy wytrzymałość maszyny i bezpieczeństwo kierowcy.
Kolejny etap to testowanie części i budowa skutera, który ma być gotowy w pierwszym kwartale 2021 roku. Zgodnie z założeniami projektu skuter ma być w pełni sprawny i gotowy do użytku przez osobę dorosłą.
– Do realizacji tego projektu potrzebna jest bardzo duża wiedza. Myślę jednak że uczniowie poradzą sobie z tym wyzwaniem. Są do tego przygotowywani w szkole. Wiem, co mówię, bo sam jestem absolwentem „Elektryka” – podkreśla Piotr Janica z firmy MPLAB, która będzie czuwała nad budową skutera.
Liczą się wspólne działania
Warsztaty dla młodzieży, która będzie pracowała nad zaprojektowaniem i konstrukcją skutera, to cześć projektu „Razem dla pogranicza –poprawa infrastruktury edukacyjnej i rozwój transgranicznych kompetencji”.
– Powiat Nowosolski pozyskał pieniądze z wszystkich możliwych źródeł, żeby edukacja w naszych szkołach była jeszcze lepsza. Młodym uczestnikom tego projektu chciałbym serdecznie pogratulować. Jesteście częścią dużego projektuinterregowego, na realizację którego Powiat otrzymał dofinansowanie – mówił Wicestarosta Waldemar Wrześniak.
– Cieszę się bardzo, że ten projekt to nie tylko targi i szkolenia, ale przede wszystkim konkretne działania. Mam nadzieję, że przyniesie on uczestnikom warsztatów nowe umiejętności, ale również da sporo radości i okazji do integracji – podkreślała Estera Lindner-Kuhlmann, Kierownik Projektów DPE.
Jeden projekt wiele możliwości
Projekt „Razem dla pogranicza – poprawa infrastruktury edukacyjnej i rozwój transgranicznych kompetencji” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Współpracy INTERREG VA BB-PL 2014-2020. Powiat Nowosolski pozyskał na ten cel prawie 4 mln zł. Całkowita wartość projektu to blisko 4,5 mln zł.
W ramach projektu realizowane są następujące zadania:
– modernizacja budynku CKZiU „Elektryk” przy ul. Piłsudskiego i doposażenie pracowni,
– kursy zawodowe i językowe,
– wyjazdy zawodoznawcze,
– prezentacje projektów na targach,
– zaprojektowanie i konstrukcja skutera elektrycznego.
Termin realizacji projektu: 04.2018 do 31.03.2021.