Zapisz klasę na Odrzańską Odyseję

25 maja zabytkowa barka Irena wyruszy w niezwykły rejs po Odrze. Barka pokona trasę Wrocław – Krosno Odrzańskie – Wrocław. Odrzańska Odyseja zawita także do Nowej Soli. Trwają zapisy na warsztaty dla dzieci i młodzieży na pokładzie Ireny.

fot. FOMATW niedzielę 26 maja do portu w Nowej Soli zawita Odrzańska Odyseja 2019 czyli barka Irena z 1936 roku, która została przysposobiona do roli pływającego Muzeum Odry.

Odrzańska Odyseja to opowieść o wielkiej europejskiej rzece, o nanizanych na nią dziełach kultury technicznej, o dziedzictwie Odrzańskiej Drogi Wodnej, o zabytkowych śluzach, jazach, przystaniach i portach, o stoczniach odrzańskich i mostach, o ludziach, którzy swe życie z rzeką związali.

Na trasie rejsu będą realizowane są różnego rodzaju warsztaty plastyczne, filmowe, fotograficzne, lekcje muzealne, prezentacje filmowe i multimedialne. Na barce prowadzone będą też spotkania z weteranami żeglugi odrzańskiej, samorządowcami i animatorami kultury związane z potrzebą ożywienia Odrzańskiej Drogi Wodnej.

Do 10 maja przyjmowane są zgłoszenia do udziału w warsztatach muzealnych, które odbędą się w Nowej Soli w poniedziałek 27 maja (godz. 8.00, 9.30, 11.00. 12.30. 14.00). Zgłoszenia należy kierować na adres fundacji nadbor@fomt.pl. Zgłaszać mogą się przedszkola i szkoły (grupy do 25 osób). W zgłoszeniu należy podać kontakt do nauczyciela (telefon, e-mail), proponowaną godzinę warsztatów oraz wiek dzieci.

– Jednorazowo na sesję przyjąć możemy trzy klasy, z których z jedną prowadzimy warsztaty rewitalizacyjne na lądzie, wokół wybranego zabytku przemysłu/techniki. Dla przedszkolaków i dzieci klas najmłodszych proponujemy zajęcia prowadzone przez artystów plastyków i animatorów o doświadczeniu pedagogicznym. Zajęciom towarzyszyć będzie konkurs z nagrodami książkowymi i konkurs na fotografię z rejsem bądź zabytkiem przemysłu/techniki z Odrą związanym, którego rozstrzygnięcie nastąpi w listopadzie 2019 r. – zapowiadają organizatorzy.

Jesienią szkoły i inne instytucje ofertą muzealnej barki zainteresowane otrzymają książki i dysk DVD z materiałami szkoleniowymi, mogącymi służyć pomocą w zajęciach traktujących o historii techniki czy ochronie dziedzictwa kultury technicznej, zwłaszcza Odrzańskiej Drogi Wodnej.

Więcej informacji na stronie FOMAT

Propozycje warsztatów:

Wykłady, łączone z prezentacjami multimedialnymi, filmami:

– Dziedzictwo kultury technicznej Europy,

– Zabytki techniki Odrzańskiej Drogi Wodnej,

– Muzeum Odry FOMT

– Fundacja Otwartego Muzeum Techniki przedstawia się-

– Zabytki techniki Wrocławskiego Węzła Wodnego

– Jak Odra z tworu natury przekształcała się w dobro kultury

– Statki i ludzie – O pracy i życiu na statkach odrzańskich

– O czym mówią zabytki techniki?

– Zabytki techniki polskich dróg śródlądowych

– Dolnośląskie maszyny parowe

– Polskie kolekcje motoryzacyjne

– Latające Muzeum Motoryzacji

– Zabytki techniki górniczej Dolnego Śląska

– Podhalańskie siłownie wodne (młyny, tartaki, elektrownie)

– Elektrownie wodne Sudetów

– Niezwykłe muzea techniki w Polsce i w Europie

– Canal du Midi, XVII –XXI w. (Francja)

– Kanał Ludwika XIX w. (Niemcy)

– Zabytki budownictwa wodnego drogi wodnej Odra –Ren

– Pomniki techniki wysp Sołowieckich (m. Białe, Rosja)

– Jak psuje się samochód -niewiarygodne destrukty motoryzacyjne

– Automatyczna skrzynia biegów o tysiącu przełożeń

– Gaźniki – pomysły z tego świata

– Polacy w dziejach techniki lotniczej epoki pionierskiej

– Stefan Drzewiecki –pionier żeglugi podwodnej i lotnictwa

– Adam Ostoja Ostaszewki –Leonardo ze Wzdowa

– Bracia Salvez –Wróblewscy –ojcowie samolotu pancernego

– Śladami braci Warchałowskich –pionierów lotnictwa Austro –Węgier

– Piloci warszawskiej „Awiaty” (1910-1912)

– Wynalazczość lotnicza Polaków 1835-1918

– Wynalazczość kręgu Wielkiej Emigracji (1831 -1871)

 

Warsztaty rewitalizacyjne dla młodzieży m.in. wizja lokalna zabytku (np. stocznia Malczyce, most obronny Ścinawa, Port Katedralny Głogów, Port i magazyny portowe w Nowej Soli, most podnoszony. Most w Krośnie Odrzańskim, wprowadzenie w dzieje zespołu i jego budowli, zapoznanie z kluczowymi terminami takimi jak rewitalizacja (pogadanka i dyskusja), oraz przykładami ich realizacji w Polsce i w Europie, praca własna beneficjentów projektu (w grupach 3-4 osobowych). Propozycja i prezentacja własnych pomysłów rewaloryzacji/rewitalizacji/ochrony i dopełnienia tradycyjnej funkcji (np. nabrzeża przystani, budowli technicznej/przemysłowej)-konkursy na najciekawszy pomysł z nagrodami(książki).

 

Warsztaty dla najmłodszych: przedszkola, klasy I – III:

– Dlaczego samolot lata – pogadanka o historii, czemu samolot służy, typy samolotów, dlaczego ptak lata, budujemy papierowy model i poznajemy zasady lotu(konkurs na najdalszy przelot z nagrodami (książki, słodycze)

– Mały Holender – statki parowe na Odrze, praca na parostatkach w opowieści kapitana żeglugi odrzańskiej, poznajemy jedynego ocalałego w Polsce „Małego Holendra” (prezentacja panoram statku i maszynowni), budujemy model kartonowy HP Nadbor”(konkurs na staranne wykonanie z nagrodami (książki, słodycze)

– Wrocławski gordyjski węzeł wodny – pogadanka połączona z prezentacją multimedialną, bogatą w zdjęcia i krótki filmik, na temat drogi wodnej we Wrocławiu i jej charakterystycznych budowli. Dzieci poznają śluzy, jazy, porty, stocznie, nabrzeża oraz statki, barki po nich pływające. Przechodzą do zabawy, w wyniku której powstaje model Wrocławskiego Węzła Wodnego, dzieci pojmują czym jest węzeł gordyjski, do którego odwołuje się nazwa zabawy?

– Jestem żeglarzem – pogadanka kapitana żeglugi odrzańskiej, dlaczego po Odrze pływały statki, co na nich przewożono, jak wyglądało codzienne życie kapitanów i załóg? Powiązana jest z prezentacją multimedialną, bogatą w archiwalne zdjęcia, ukazującą statki i ich załogi, codzienne życie i zabawy dzieci Odry. Na multimedialnym stole pojawiają się podpisane zdjęcia, ukazujące pracę różnych specjalistów na Odrze: palacza, maszynisty, bosmana, kapitana, sternika, kucharki. Kapitanowie żeglugi odrzańskiej demonstrują podstawowe czynności wykonywane na barce (np. cumowanie, okładanie pachołów, mycie pokładu, pracę z bumsztakiem, uczą sztuki wykonywania węzłów marynarskich.

– Opowiem Wam bajkę – Pogadanka łączona z pokazem multimedialnym, dzieci poznają najciekawsze bajki i legendy odrzańskie, a następnie pracując w grupach bajki te ilustrują(konkurs na najciekawszy pomysł z nagrodami (książki, słodycze)