Partnerska umowa podpisania – w Elektryku powstanie Branżowe Centrum Umiejętności

Takiego projektu w powiecie nowosolskim jeszcze nie było. W CKZiU powstanie Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie elektromobilności. Powiat Nowosolski podpisał mowę partnerską z Polską Izbą Rozwoju Elektromobilności i Uniwersytetem Zielonogórskim.

Przedstawiciele PIRE, UZ i Powiatu Nowosolskiego podspisali umowę partnerskąFormuła BCU to nowość w systemie oświaty – centra będą się specjalizowały w danej dziedzinie gospodarki, będą zaawansowanymi technologicznie ośrodkami kształcenia, szkolenia i egzaminowania w danej branży. Z ich oferty będą mogli korzystać uczniowie, studenci, nauczyciele, wykładowcy oraz pracownicy branż.

We wtorek (5 marca 2024) w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Elektryk w Nowej Soli odbyło się spotkanie z udziałem partnerów projektu, przedstawicieli samorządów Nowej Soli i Zielonej Góry, urzędów pracy, zielonogórskich szkół oraz uczniów. Spotkanie było okazją do podpisania umowy partnerskiej oraz podziękowania wszystkim osobom zaangażowanym w to przedsięwzięcie.

Nowe możliwości

– Wydawało się, że po zakończeniu przebudowy CKZiU Elektryk i doposażeniu pracowni ta szkoła osiągnęła wszystko, co tylko możliwe i moglibyśmy spocząć na laurach. Tymczasem otwierają się nowe możliwości i my z nich korzystamy – podkreśliła Starosta Iwona Brzozowska.

W ramach projektu planowana jest

  • przebudowa pomieszczeń w budynku przy ul. Kościuszki przystosowanie pomieszczeń na pracownie przedmiotowe m.in pracowni matematyki, podstaw mechaniki oraz rysunku technicznego,  pracownia informatyki oraz zarządzania energią, pracownia fizyki/podstawy elektrotechniki/rysunek techniczny , pracownia chemii/podstawy ogniwa wodorowe, baterii
  • rozbudowy budynku B, przy ul. Piłsudskiego 65  w tym budowa dydaktycznej stacji obsługi samochodów, motorowerów i rowerów (serwis pojazdów elektrycznych) oraz stacji obsługi samochodów elektrycznych
  • zagospodarowanie terenu zewnętrznego przy ulicy Kościuszki: montaż stacji ładowania rowerów, motocykli i motorowerów elektrycznych, wyznaczenie placu manewrowego do testowania pojazdów elektrycznych, wiaty garażowej, montaż  testowej stacji ładowania pojazdów elektrycznych, budowa łącznika z budynkami przy ul. Piłsudskiego
  • wyposażenie pracowni i warsztatów
  • pracowni matematyki/podstawy mechaniki/rysunek techniczny, pracowni fizyki/podstawy elektrotechniki/rysunek techniczny, pracowni chemii/podstawy ogniwa wodorowe, baterie
  • w sprzęt komputerowy i multimedialny

Od momentu powstania  Branżowego Centrum Umiejętności będzie realizować wspólnie z partnerami projektu tj. PIRE oraz UZ kursy i szkolenia z dziedziny elektromobilności  i szeroko rozumianej energetyki dla 75 uczniów, 30 nauczycieli i 160 osób dorosłych z zewnątrz.

Całkowita wartość: 16 296 106,85 zł, na jego realizację Powiat Nowosolski otrzymał blisko 13,7 dofinansowania.

Stawiamy na edukację zawodową

Stworzenie tego nowoczesnego centrum będzie możliwe dzięki wsparciu partnerów – PIRE oraz UZ.

– Obecnie elektromobilniość jest jednym z kluczowych obszarów, które będą się rozwijały i definiowały gospodarkę w zakresie mobilności. W związku z tym powstaje potrzeba tworzenia nowych miejsc pracy. Dlatego potrzebna jest nowa wiedza i nowe umiejętności. Chyba nie mogliśmy sobie wyobrazić lepszego prezentu na 4 urodziny niż podpisanie umowy partnerskiej – podkreślał Krzysztof Burda, Prezes Zarządu PIRE.

– Branżowe Centra Umiejętności są ważnym obszarem przygotowania średniej kadry dozoru technicznego. Pamiętam wiele lat temu była dyskusja prowadzona w Nowej Soli, gdzie mówiliśmy o potrzebie rozwijania kształcenia zawodowego. Teraz, w moim odczuciu, mamy powrót do normalności. Branżowe centra w tych obszarach, które funkcjonują na rynku powinny być rozwijane – ocenia dr hab. inż. Andrzej Pieczyński, Prorektor ds. Rozwoju i Finansów Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Podpisana we wtorek partnerska umowa to przykład doskonałej i potrzebnej dla rozwoju edukacji zawodowej współpracy.

– Śledzę kształcenie zawodowe i branżowe w naszym województwie i jestem pod wrażeniem państwa pracy, osiągnięć i tego, w jaki sposób potraficie współpracować z partnerami biznesowymi i naukowymi. Doskonałym tego przykładem jest nowosolski Elektryk – mówił Mariusz Biniewski, p.o. Lubuskiego Kuratora Oświaty w Gorzowie Wlkp.  – Prawo oświatowe wprowadziło podstawę funkcjonowania BCU dopiero w 2023 roku. Lubuskie przoduje, bo już będziemy mieli 4 BCU – podkreślił kurator.

Współpraca i wymiana doświadczeń

W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele samorządów Nowej Soli i Zielonej Góry, które na co dzień współpracują w ramach Lubuskiego Trójmiasta. Realizacja w CKZiU Elektryk projektu BCU jest możliwa dzięki ich wsparciu i doświadczeniu.

–  W ostatnich latach realizujemy w ramach Lubuskiego Trójmiasta wspólne z Zieloną Górą różne projekty. BCU jest kolejnym przykładem, że w ramach szerszej współpracy, możemy robić rzeczy, które są potrzebne mieszańcom. Dziękuję Powiatowi i partnerom, że to się udało, ale także dziękuję naszemu „dużemu bratu” w Lubuskim Trójmieście, bo wsparcie przy tym projekcie i przy każdym innym jest nie do przecenienia – mówił Prezydent Nowej Soli Jacek Milewski.

Rolę współpracy w ramach Lubuskiego Trójmiasta podkreślał także Prezydent Janusz Kubucki: – Niektórzy pytają, po co Lubuskie Trójmiasto? Właśnie po to! BCU w Polsce nie jest dużo, w województwie lubuskim mamy 4, w tym 2 mocno zaawansowane. Za chwilę będzie kolej trójmiejska, o którą mocno walczymy i odległość między Nowa Solą a ZG nie będzie taka duża. Jestem przekonany, że również zielonogórzanie będą korzystać z tego projektu. Cieszę się z tego bardzo. Warto, żeby szkolnictwo zawodowe przeszło wielki renesans, bo jest nam potrzebne.

Miejsce na innowację

Tworzenie Branżowego Centrum Umiejętności sprzyja także realizacji innowacyjnych działań.

– Potrafimy wyznaczać trendy na poziomie krajowym. 12 lat temu, choć trudno w to uwierzyć, nie było możliwości dofinansowania do zakupu elektrycznych autobusów. To my wtedy mówiliśmy, że warto iść w tym kierunku. Dziś w Zielonej Górze mamy 80 proc. elektrycznych autobusów, a inne miasta za nami gonią. Tak jak tamten programu był negocjowany z Unią Europejską, tak w przypadku BCU musieliśmy negocjować z KPO, bo wśród 120 dziedzin nie było elektromobilności. Udało nam się przekonać do wpisania 121 dziedziny i dzięki temu jesteśmy tu dziś – mówi Wiceprezydent Zielonej Góry Krzysztof Kaliszuk.

Nowosolski „Elektryk” to szkoła, która od zawsze stawia sobie poprzeczkę bardzo wysoko. Dowodem na to są realizowane do tej pory projekty. BCU to kolejne wyzwanie.

– To kolejny innowacyjny projekt w CKZiU Elektryk. BCU realizujemy jak 120 BCU w Polsce, ale oprócz tego tworzymy nowy program nauczania w zawodzie elektromobilności, budujemy nową kwalifikację rynkową, będziemy mieli narzędzia dydaktyczne: filmy interaktywne: baterie elektryczne i ogniwa wodorowe oraz zespoły napędowe samochodów elektrycznych, powstaną także ćwiczenia w wirtualnej rzeczywistości, przygotujemy podręcznika ćwiczeniowy dotyczący konstrukcji pojazdów elektrycznych, zestaw zadań z matematyki, fizyki i przedmiotów zawodowych z wykorzystaniem programów symulacyjnych – wymienia Grzegorz Königsberg, dyrektor szkoły.

 Działania:

  1. szkolenia osób dorosłych ,,Eksploatacja stacji ładowania pojazdów elektrycznych, szkolenia Podstawy serwisowana pojazdów elektrycznych oraz monitorowania i zarządzanie stacjami ładowania pojazdów elektrycznych” ,,Budowa i eksploatacja pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania” 
  2. szkolenia osób młodych “Budowa i eksploatacja pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania”, 1Szkolenie pn “Podstawy elektromobilności. Monitorowanie i zarządzanie stacjami ładowania pojazdów elektrycznych”  szkolenie pn,, Podstawy serwisowania pojazdów elektrycznych”
  3. szkolenia nauczycieli pn “Podstawy elektromobilności. Monitorowanie i zarządzanie stacjami ładowania pojazdów elektrycznych” oraz szkolenie pn ,,Podstawy serwisowania pojazdów elektrycznych
  4. Uruchomienie oraz prowadzenie platformy zdalnego uczenia się, organizacja turnieju/ów w zakresie elektromobilności
  5. opracowanie narzędzi dydaktyczne w zakresie elektromobilności tj m.in. -opracowanie filmów, ćwiczeń z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości,  opracowanie zestawu zadań z matematyki, fizyki oraz przedmiotów zawodowych z wykorzystaniem programów symulacyjnych oraz programu MATLAB
  6. realizacja projektu dydaktycznego “Elektromobilność” który będzie realizowany przez uczniów, studentów i pracowników (konstrukcja elektrycznego pojazdu autonomicznego); UZ-podręcznik “Konstrukcja pojazdów elektrycznych”
  7. opracowanie i testowanie programu kwalifikacji rynkowej “Budowa i eksploatacja pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania, opracowanie i testowanie programu w eksperymentalnym zawodzie technik elektromobilności
  8. nadanie uprawnień do certyfikowania kwalifikacji “Budowa i eksploatacja pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania” (włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

 

fot. Milena Habura, Wiktiria Jakubiec, Anna Chyła