Seniorzy! Czas na realizację noworocznych postanowień

Żyć zdrowo, więcej się ruszać, zrobić coś dla siebie… Nowy rok to często postanowienia noworoczne. Czas je zrealizować! Grażyna Wyczałkowska, promotorka sportu i trener personalny podpowiada, dlaczego seniorzy powinni postawić na aktywność fizyczną i od czego zacząć. Wraz z Radą Seniorów Powiatu Nowosolskiego zaprasza również na darmowe zajęcia sportowe dla seniorów, które odbędą się 11 stycznia w Liceum Ogólnokształcącym w Nowej Soli.

 

Dlaczego warto postawić w Nowym Roku na aktywność? Jakie miejsce w naszym życiu powinien zajmować ruch?

Grażyna Wyczałkowska: „Ruch jest istotą życia, a życie polega na ruchu” . Ruch jest w stanie zastąpić każdy lek, ale leki wszystkie razem nie zastąpią ruchu. Badania medyczne jasno wykazują, że regularne ćwiczenia, to nic innego, jak cudowna kuracja, która zapobiega wielu chorobom.

Chcemy żyć jak najdłużej, ale nie chcemy być starzy. Długość naszego życia wzrasta, średnio od trzech do pięciu lat w przypadku regularnego zażywania ruchu. Zatem chyba warto z takiej oferty skorzystać. Nowy Rok to nowe postanowienia, zmiany. To dobry moment aby „go” wkomponować w swe życie i cieszyć się nim jak najdłużej.

Systematyczny, trzy razy w tygodniu po 30 minut. To tak niewiele, a tyle zmienia. Ruch to nie tylko nasza sprawność fizyczna, to również profilaktyka wielu chorób takich jak cukrzyca, udary, nowotwory, nadwaga, choroby kardiologiczne. Ruch zwiększa nasza odporność odmładza psychikę  podnosi  samoocenę.

 

Wielu osobom trudno zacząć uprawiać sport. Dla seniorów to jeszcze trudniejsze, bo dochodzą choroby, z którymi się borykają. Proszę o radę, jak rozpocząć swoja przygodę ze sportem? Czy wiek, (nad)waga , stan zdrowia są przeszkodą?

Grażyna Wyczałkowska: To wszystko ma znaczenie. Zaczynając przygodę z ruchem – zaczynamy od lekarza rodzinnego, który podpowie nam co możemy, a czego powinniśmy unikać.

Warto dopasować swój ruch do tego, co lubimy. Czyli możemy zacząć od spacerów, potem dodajemy kije i zaczynamy nordic walking. To może być taniec, pływanie, aerobik, pilates, joga. Żyjemy w czasach, niewyobrażalnych możliwości. (kluby sportowe, siłownie, Uniwersytety Trzeciego Wieku). OD NAS ZALEŻY CO WYBIERZEMY. Mamy tyle możliwości na sprawną dojrzałość. Zatem wybór należy do nas.

Podkreślę raz jeszcze, jeśli jest coś, co można nazwać krynicą młodości to jest to aktywność fizyczna.

 

Co jest najważniejsze w aktywności fizycznej seniorów? Na co zwrócić uwagę , aby podjęta próba przyniosła oczekiwane korzyści.

Grażyna Wyczałkowska: Myślę, że zwykły spacer nic nie kosztuje, tylko pokonujemy swojego wewnętrznego lenia. Często to grupa motywuje, nasi bliscy, dobry trener, instruktorka, media. Wykorzystaj to. Ruch przyspiesz krążenie nie tylko w nogach , ale i w głowie.

Chcemy być sprawni, korzystać z uroków i możliwości w swoim życiu, zatem to jest najlepsza motywacja. Błysk w oku, uśmiech i to, że czujemy się lepiej, uskrzydla i nadaje wymiar naszej dojrzałości. Ta próba zawsze przynosi korzyści, odmładza, hamuje proces starzenia.

Zatem nie zwlekajmy i nie szukajmy wymówek.

 

Prowadzi Pani zajęcia dla seniorów w Nowej Soli i Kożuchowie. Kto może do Was dołączyć. Dlaczego warto zdecydować się na formę aktywności w grupie?

Grażyna Wyczałkowska: Tak, prowadzę zajęcia dla seniorów. Każdy może z nich korzystać. Wystarczy dobry nastrój, mata i strój sportowy. Ćwiczenia, które prowadzę są bezpieczne, spokojne, wzmacniają mięśnie pleców, bioder, pośladków i brzucha. Są prowadzone przy pięknej muzyce. Integrują, dodają wigoru, świetnie się wpływają nie tylko na nasze ciała, ale na nasz nastrój. Bardzo namawiam!

Seniorze pamiętaj: daj sobie czas na ruch, by żyło Ci się na poziomie, gdy w zdrowiu ciało i duch, życie będzie spełnione.