II edycja akcji „Reaguję i Pomagam” dobiegła końca, a dziś w siedzibie starostwa odbyło się podsumowanie.

Przypomnijmy: akcja jest wspólną inicjatywą powiatu nowosolskiego i Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Nowej Soli. Celem była promocja edukacji w zakresie udzielania pierwszej pomocy, ośmielenie młodzieży do działania i zachęcenia do pomocy w przypadku zagrożenia zdrowia i życia.
Zajęcia realizowane były od 3 grudnia 2024 do 3 marca 2025. Wzięły w niej udział wszystkie szkoły średnie z terenu powiatu – w sumie blisko 1 tys. uczniów klas trzecich.
– Kiedy uczymy się pomagać i wiemy jak to zrobić, mamy pewien komfort. Nie zastanawiamy się nad pomocą, tylko po prostu pomagamy – mówił podczas dzisiejszego podsumowania Starosta Nowosolski Mariusz Stokłosa
– Dumą napawa nas to, że chcieliście wziąć w tym udział, że jesteście ludźmi pełnymi empatii i zrozumienia. I za to wam i waszym nauczycielom dziękuję. Wiem na sto procent, że ta wiedza nie zostanie zmarnowana – mówił starosta, dziękując również pracownikom wydziału inwestycji i promocji oraz przedstawicielom straży pożarnej – komendantowi bryg. Tomaszowi Duber i kpt. Sebastian Olczykowi, który brał czynny udział w szkoleniu młodzieży.
Strażacy podkreślali, że młodzież z wielkim zaangażowaniem i zainteresowaniem podchodziła do zajęć. – Każda reakcja jest potrzebna. Każda reakcja ratuje życie – podkreślał komendant Duber. – Myślę, że po tych zajęciach jesteście dużo bardziej świadomi jak prawidłowo zareagować. Dziękuję, że chciało wam się chcieć – dodał.
– To prawda, że bardzo czynnie uczestniczyliście w tych zajęciach – mówił kpt. Olczyk. – Bardzo fajnie mi się z wami pracowało. Wiedza to jedno, ale myślę, że nabraliście też więcej pewności siebie i gotowości do udzielenia pierwszej pomocy. Wiecie też, że bardzo łatwo pomylić nagły stan zagrożenia życia i zdrowia z byciem pod wpływem różnych środków – mówił.
Wiedza, którą posiadała młodzież przed zajęciami, często wymagała usystematyzowania. W również pomagali strażacy z PSP.
W ramach spotkań omawiane były zagadnienia dotyczące stanów nagłych i sytuacji bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia oraz symulowane zdarzenia w praktyce np. zasłabnięcie, nagły, ostry bólu w klatce piersiowej, zadławienie.
Zajęcia realizowane były w małych grupach, by każdy mógł w nich uczestniczyć aktywnie.
Najbardziej zaangażowani uczniowie podczas zajęć nagrodzeni zostali koszulkami promującymi kampanię oraz słodkościami. Z kolei każda szkoła otrzymała prezent: kamizelkę Act Fast do nauki rękoczynu Heimlicha.