W dniu 21 stycznia 2016 roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazało informację (pismo DAP-WRKL 0158-2/2016) o przyznaniu Starostwu Powiatowemu w Nowej Soli „Poświadczenia Jakości Zastosowania CAF”.
Powołany do tego Zespół CAF będzie rozpoczęty proces samodoskonalenia kontynuował i poddawał ciągłej weryfikacji. Zastosowanie metody CAF pozwoliło na dokładne poznanie funkcjonowania Urzędu. Dało to podstawę do wzrostu świadomości urzędników w zakresie jakości świadczonych usług, a przez to do lepszej relacji z obywatelami oraz pracownikami. CAF w naszym przypadku może stać się ważnym narzędziem poprawy jakości w powiatowej administracji i elementem ciągłego doskonalenia świadczenia usług na rzecz wspólnoty samorządowej mieszkańców. Mimo pewnych nieczytelności i nieadekwatności metody, zapewnia usystematyzowane podejście do identyfikacji i oceny mocnych stron organizacji oraz obszarów do poprawy. Umożliwia okresowy pomiar postępów. Ułatwia porównanie z innymi organizacjami – benchmark oraz umożliwia dobry benchlearning. Umożliwia także identyfikację “dobrych praktyk” i dzielenie się wiedzą o nich wewnątrz organizacji oraz przyjęcia ich do standardów zarządzania.
Spodziewane korzyści w ujęciu długofalowym to:
Korzyści wewnętrzne dla Urzędu:
- Zaufanie kierownictwa do rzetelności funkcjonowania urzędu ,
- Jasne określenie podziału odpowiedzialności i kompetencji poszczególnych pracowników ( szczególnie w ramach jednostek organizacyjnych Urzędu). Logiczne określenie zakresów działania i kompetencji,
- Ułatwienie komunikacji pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Urzędu i pracownikami, szczególnie poprzez ujednolicenie nomenklatury zarządczej,
- Poprzez samoocenę i refleksję z tym związaną możliwość ciągłej i kompleksowej poprawy realizowanych procesów ( wszystko, co pewne to zmiany),
- Bardziej elastyczna reakcja na zachodzące zmiany (rugowanie zachowawczości urzędniczej),
- Możliwość swobodnego, (ale w ramach prawa) kształtowania i zarządzania podległych obszarów przez właścicieli (liderów) procesów,
- Większa efektywność wykorzystania środków finansowych (w ujęciu: celów, funkcji, zasobów, oraz procesów: podstawowych, pomocniczych i zarządzania),
- Praca w dobrze i przejrzyście zorganizowanej strukturze,
- Satysfakcja z wykonywanej pracy i jej świadome zrozumienie,
- Możliwość podnoszenia kwalifikacji,
- Wzrost poczucia odpowiedzialności i dumy z dobrze realizowanej pracy (mamy nadzieję).
Spodziewane korzyści zewnętrzne :
- Zwiększenie zaufania mieszkańców i inwestorów do pracy urzędu,
- Wzrost prestiżu i generalna poprawa wizerunku urzędu,
- Bardziej równoprawna współpraca z organizacjami posiadającymi stosowne „certyfikaty” jakości,
- Zdecydowanie wyższa wiarygodność Urzędu wobec funduszy i struktur państwowych,
- Zmniejszenie ilości źle lub błędnie wykonywanych usług,
- Obniżka kosztów ogólnych na skutek wzrostu sprawności urzędu (docelowo),
- Przygotowanie do konkurencyjnego rynku powstającego w zakresie usług oświatowych lub innych usług.