Black Friday

Przed nami okres największych wyprzedaży w roku czyli Black Friday. Możliwość zakupu po najkorzystniejszych cenach, po zastosowaniu wszelkiego rodzaju obniżek, rabatów, promocji. Taka sytuacja zawsze kusi i nie zawsze podchodzimy do tego w pełni roztropnie.

Jak bezpiecznie kupować w sieci, na co zwrócić szczególną uwagę i jak zabezpieczyć swoje prawa, by ten dzień do końca kojarzył nam się z korzystnym zakupem ?

Warto pamiętać o podstawowych zasadach:

  • Sprawdź dane identyfikacyjne i kontaktowe sprzedawcy. Sprzedawca zgodnie z prawem ma obowiązek umieścić pełne dane rejestrowe. Jeśli będzie brakowało adresu siedziby, numeru telefonu czy adresu mailowego, to dla nas powinien być sygnał ostrzegawczy, który wzmoże naszą czujność.
  • Zapoznaj się z regulaminem sklepu, który każdy sprzedawca ma obowiązek umieścić na swojej stronie. Wiadomo jest tego dużo, ale chociaż z podstawowymi kwestiami, które będą Cie interesowały, np. zasadami zwrotu towaru, czy regulamin jest czytelny, czy nie utrudnia Ci skorzystania z tego prawa wymagając dodatkowych czynności ponad to, co jest wymagane prawem. Pamiętaj masz prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni od dnia jego otrzymania, nie musisz podawać przyczyny zwrotu, z towarem możesz zrobić tyle co w stacjonarnym sklepie. Ponosisz jedynie koszty zwrotu towaru, chyba, że sprzedawca sam zgodzi się je ponieść. 
  • Sprawdź opinie o sprzedawcy.Warto upewnić się jak sprzedawca został oceniony przez innych kupujących. Należy zwrócić uwagę czy te opinie są wiarygodne i pochodzą od osób, które faktycznie kupiły u niego dany towar. Najlepiej wyszukać tych opinii w sieci poza sklepem wpisując jego nazwę. Będziemy mieć pewność, że nie zostały one na potrzeby sklepu sztucznie wytworzone i są po prostu obiektywne.
  • Kupuj w wiarygodnych i sprawdzonych sklepach internetowych, a jeśli w nowych tym bardziej im się przyjrzyj i sprawdź ich wiarygodność. Zawsze sprawdzaj opinie, a jeśli cena danego towaru jest znacznie niższa niż w innych sklepach zachowaj ostrożność.
  • Czytaj dokładnie opisy umieszczone przez sprzedawcę na serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych. Zapoznaj się dokładne z treścią oferty oraz stronę „o mnie”. Pamiętaj, że np. przywilej zwrotu dotyczy sytuacji kiedy konsument kupuje towar od przedsiębiorcy. Jeśli nabywa go od osoby prywatnej, zwrot już nie jest taki oczywisty i zależy od zasad określonych przez sprzedającego. Warto o tym wiedzieć, by nie było później nieprzyjemnej niespodzianki.
  • Sprawdź czy sprzedawca daje Ci wybór różnych metod płatności. Jeśli żąda płatności z góry i daje wyłącznie jedną opcję – skorzystanie z niej może być ryzykowne. Serwisy godne zaufania zazwyczaj dają możliwość skorzystania z kilku opcji płatności. Ponadto operatorzy płatności, którzy obsługują sprzedawców internetowych często oferują dodatkowe programy ochrony kupujących
  • Jeżeli dokonujesz płatności, sprawdź czy transmisja danych odbywa się w bezpiecznym połączeniu. Czy w przeglądarce na początku adresu witryny jest „https” czy tylko „http”, czy istnieje symbol kłódki oznaczającej bezpieczne połączenie? Brak takich zabezpieczeń skutkować będzie tym, że osoby trzecie mogą uzyskać dostęp do przesyłanych przez Ciebie danych.
  • Po zakończeniu płatności lub innych czynności związanych z obsługą konta, wyloguj się, aby osoby postronne nie miały dostępu do niego.
  • Po transakcji napisz swój komentarz. Wystawienie opinii pozytywnej bądź negatywnej będzie wskazówką dla innych kupujących przy podjęciu ewentualnej decyzji o zakupie.
  • Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą i inne dowody związane z ofertą i zakupem do czasu ostatecznego zakończenia transakcji wraz z otrzymaniem towaru. Tak na wszelki wypadek

Katarzyna Kwiatkowska
Powiatowy Rzecznik Konsumentów